مقالات

رازیانه | شیوه مصرف، فواید، عوارض، قیمت و نکات مهم در خرید

رازیانه | شیوه مصرف، فواید، عوارض، قیمت و نکات مهم در خرید

این گیاه که با نام بادیان نیز شناخته می‌شود، گیاهی زمستانی و بومی جنوب غربی آسیا، جنوب اروپا و دریای مدیترانه است و از راسته آپیالس، تیره چتریان و راسته رازیانه‌ها، محسوب می‌گردد. شکل ظاهری این گیاه تا حد بسیار زیادی شبیه بوته هویج است، بوته پیازی‌شکلی که برگ‌هایی به طول بیست تا سی سانتی‌متر دارد و ارتفاعش به پنجاه سانتی‌متر می‌رسد و میوه‌ای حلالی‌شکل دارد. این گیاه ساحلی، سرشار از فیترواستروژن‌ها است، گیاهی مشابه هورمون زنان، از این رو تاثیرات چشم‌گیری بر بدن دارد و قرن‌هاست که از آن در پزشکی و آشپزی، استفاده می‌شود و خرید و فروش عمده آن همچنان قابل توجه به حساب می‌آید.

رازیانه | شیوه مصرف، فواید، عوارض، قیمت و نکات مهم در خرید

خرید عمده رازیانه

بر خلاف رازیانه تازه که بهتر است به صورت محدود خریداری شود و در زمان کوتاهی مصرف گردد، خریداری دانه‌های این گیاه به صورت عمده، امری متداول محسوب می‌گردد. البته در هنگام خرید عمده، توجه به مرغوبیت دانه‌ها حائز اهمیت بسیار زیادی است‌. دانه‌های درشت و سبز، نشان از کیفیت بالای محصول می‌دهند.

خرید عمده برای کسانی مناسب است که به دنبال راهی برای کاهش هزینه‌ها هستند. برای مثال فروشنگان جزء می‌توانند از این روش استفاده کرده و سود مناسبی به دست آورند.

در صورتی که نیازمند خرید رازیانه به صورت عمده هستید، تنها کافی است با کارشناسان ما تماس بگیرید تا شما را راهنمایی کنند.

انواع روش‌های مصرف

بادیان به شکل‌های مختلفی در پزشکی و آشپزی مورد استفاده قرار می‌گیرد که برخی از آن‌ها را نام می‌بریم.

  • خام: استفاده از این گیاه به صورت خام و یا پودر شده و در نهایت، مصرف آن به شکل ادویه در غذا، از شیوه‌های مرسوم است.
  • روغن: بهره‌گیری از آن در تهیه روغن مورد توجه است. این روغن‌ها علاوه بر آشپزی، در طب سنتی مورد استفاده قرار می‌گیرند و خواص بسیاری دارند.
  • دمنوش: تهیه دمنوش از این گیاه نیز از شیوه‌های مرسوم مصرف آن محسوب می‌گردد. در تهیه دمنوش اغلب از برگ گیاه استفاده می‌شود. در تهیه دمنوش، خرید محصول تازه، حائز اهمیت است.
  • عرق: عرق این محصول و شربتی که با آن تهیه می‌شود در ایران محبوب شمرده می‌شود. از کاربردهای عرق آن، کمک به رفع مشکلات مربوط به عادت ماهیانه است.
  • عطرسازی: استفاده از گیاهان در صنعت عطرسازی، قرن‌هاست که مرسوم به حساب می‌آید و این گیاه به‌خاطر عطر خاص خود، برای عطرسازان محبوب است.

خواص رازیانه

همان‌طور که پیش‌تر ذکر شد، این گیاه اثرات چشم‌گیری بر بدن دارد و فواید آن بی‌شمار محسوب می‌گردند. حال چند مورد از این فواید را بررسی می‌کنیم.

  • قاعدگی: فواید این محصول برای تخمدان‌ها و‌ رحم بسیار زیاد محسوب می‌شوند و یکی از خواص آن، تنظیم نظم پریود و کاهش درد آن است.
  • سلامت دستگاه گوارش: گیاه رازیانه، حاوی فیبر است و به حرکت ماهیچه‌های دستگاه گوارش کمک می‌کند و از این رو، در رفع مشکلات گوارشی و پیشگیری از بروز آن تاثیرگذار محسوب می‌شود.
  • ترشح شیر: این گیاه حاوی آنتول است و برخی از پزشکان اعتقاد دارند که آنتول می‌تواند سبب افزایش ترشح شیر در زنان شیرده شود.
  • رفع بوی بد دهان: از آن جایی که بادیان گیاهی خوش‌عطر به‌شمار می‌آید، در رفع بوی بد دهان تاثیرگذار است. خواص آنتی‌بیوتیکی بادیان به از بین بردن باکتری‌های بدبوی دهان کمک می‌کنند.
  • پایین آوردن قند خون: برخی از تحقیقات نشان می‌دهند که روغن این گیاه می‌تواند قند خون را به شکل قابل توجهی کاهش بدهد و برای افراد مبتلا به دیابت، مفید باشد این خواص به‌خاطر بتاکارون و ویتامین ث بالا و شاخص گلیسمی پایین محصول هستند.

دیگر خواص

  • سلامت کبد: طبق تحقیقات متعددی، این گیاه به دلیل خواص آنتی‌اکسیدانی خود، برای سلامت کبد بسیار مفید محسوب می‌شود.
  • تسریع لاغری: این گیاه علاوه بر آن که حاوی فیبر بالا و شاخص گلیسمی پایین است، متانول بالایی دارد و باعث پایین آمدن سطح کلسترول و تری‌گلیسیرد در بدن شود و از این، حتی به افرادی که به دنبال لاغر شدن هستند، کمک چشم‌گیری می‌کند.
  • پوست و مو: گیاه بادیان برای پوست خواص بسیاری دارد و علاوه بر اینکه چین و چروک را کاهش می‌دهد، به رفع لکه‌های پوستی تسریع می‌بخشد. کمک به درمان شوره، شکستگی و ریزش مو، از دیگر فواید این گیاه به‌شمار می‌آیند.
  • سلامت استخوان‌ها: کلسیم، فسفر، ویتامین کا و منیزیم موجود در این گیاه به سلامت استخوان‌ها کمک می‌کنند.

عوارض برای بدن

بی‌شک این گیاه نیز مانند هر گیاه دیگری می‌تواند عوارضی برای بدن داشته باشد. علاوه بر اینکه افرادی به آن واکنش آلرژیک‌ نشان می‌دهند، پتاسیم بالای آن برای اغلب افرادی که از مشکلات کلیوی رنج می‌برند، مفید نیست. رازیانه با برخی از داروهای تنظیم فشار خون که سطح پتاسیم بدن را بالا می‌برند نیز تداخل دارد.

نکات مهم در خرید و نگهداری بادیان تازه

در خرید و فروش این گیاه نیز مانند هر گیاه دیگری، نکاتی حائز اهمیت هستند و قیمت آن با توجه به این نکات تعیین می‌شود. اگر‌ قصد خرید محصول تازه را دارید، توجه کنید که پیاز گیاه کاملا سفید و سفت باشد و روی آن فرورفتگی و لکه‌های قهوه‌ای، دیده نشود. ساقه‌های کنار هم و بدون گل ‌برگ‌های سبزرنگ نیز از دیگر نشانه‌های سلامت این گیاه محسوب می‌گردند.

از آن جایی که تمام بخش‌های این گیاه خوراکی‌ هستند، بهتر است به دنبال استفاده از تمام قسمت‌های این گیاه باشید. همچنین برای جلوگیری از فاسد شدن آن، سعی کنید بیشتر از چهار روز در یخچال نماند. از این رو، بهتر است در هنگام خرید محصول تازه، به‌ میزان مصرف خود توجه کنید. البته برای خرید میوه و روغن این گیاه، این مورد چندان مهم نیست.

عوامل‌ موثر در قیمت رازیانه

ذکر کردیم که تمام بخش‌های این گیاه، قابل مصرف و خرید و فروش است. قیمت آن‌ اجزا با توجه به تاثیر در گیاه و دیگر عوامل، سنجیده می‌شود. علاوه بر آن، منطقه‌ کشت و فصل نیز در تعیین کیفیت و قیمت، تاثیر چشم‌گیری می‌گذارند. این گیاه انواع مختلفی دارد که شاید تشخیص آن‌ها از ظاهر چندان ساده نباشد، اما در قیمت تاثیرگذار هستند. در نهایت بهتر است برای خرید محصول اصل، باکیفیت و مرغوب، به موارد بالا توجه داشته باشید.

سخن پایانی

در این مقاله بادیان، شیوه‌های مصرف آن و خواص و عوارض قابل ذکرش برای بدن را معرفی کردیم و برخی از نکات مهم در خرید و فروش آن را نام بردیم. قابل توجه است که فواید این گیاه صرفا در موارد ذکر شده خلاصه نمی‌شوند و تاثیرات مثال زدنی‌ آن برای بدن، بسیار بیشتر هستند. همچنین در مصرف‌ رازیانه نیز مانند هر گیاه دیگری، باید تعادل حفظ شود تا عوارض جانبی در بدن تاثیر خاصی نگذارند. در آخر، باید اشاره کرد که برای بهره‌گیری مناسب از این گیاه شیوه مصرف، میزان تازگی آن و زمان مصرف نیز موارد بسیار مهمی محسوب می‌گردند و بهتر است که قبل از مصرف، با توجه به قصدتان برای استفاده از این گیاه، به موارد ذکر شده نیز توجه کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید.

 

کلمه کلیدی: رازیانه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × 1 =