ادویه جات, مقالات

تخم گشنیز و هرچیزی که درباره آن باید بدانید

هرچیزی که درباره تخم گشنیز باید بدانیدم

تخم گشنیز و هرچیزی که درباره آن باید بدانید

مقدمه

ادویه‌ها، یکی از پایه‌های اصلی طعم و رنگ دادن به غذا هستند که از گیاهان مختلفی به دست می‌آیند. یکی از ادویه‌هایی که در پختن غذا استفاده می‌شود، تخم گشنیز است. این گیاه پرخاصیت نه‌تنها به عنوان ادویه استفاده می‌شود، بلکه برگ‌های آن برای طعم دادن و مقوی کردن غذاهایی مانند سوپ هم مورد استفاده قرار می‌گیرند. در این مقاله قصد داریم به بررسی تخم گشنیز، ویژگی‌ها و نحوه استفاده از آن بپردازیم.

 تخم گشنیز باید

خواص دارویی تخم گشنیز

گیاه گشنیز از خانواده گیاه جعفری بوده و به عنوان یک ادویه بین‌المللی مورد استفاده قرار می‌گیرد. لازم به ذکر است که تمامی قسمت‌های گیاه گشنیز خوراکی است، ‌اما بیشتر از تخم گشنیز و برگ آن در غذاها استفاده می‌شود. بیشترین دلیل خرید و فروش تخم گشنیز، خواص دارویی آن است که در ادامه به برخی از این خواص اشاره می‌کنیم.

تأثیرگذار بر سلامت قلب

طبق تحقیقات انجام‌شده،‌ می‌توان گفت استفاده از گیاه گشنیز و تخم گشنیز آن موجب می‌شود خطر بیماری‌های قلبی از جمله کلسترول و یا فشار خون کاهش یابد. همچنین تخم  گشنیز ادرارآور است و به همین دلیل، استفاده از آن سدیم اضافی بدن را دفع می‌کند. استفاده از دانه گشنیز باعث بالا رفتن متابولیسم بدن شده و با داشتن فیبر مغذی، به لاغری و تناسب اندام نیز کمک می‌کند.

تأمین‌کننده آنتی‌اکسیدان‌هایی که برای تقویت سیستم ایمنی بدن ضروری هستند

کوئرستین، ترپینن و توکوفرول‌ها موادی با خاصیت ضدسرطانی هستند که در ترکیبات گیاه گشنیز وجود دارند. ازاین‌رو، استفاده از آن‌ها باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود. تحقیقات نشان داده است این دانه‌ها در بدن باعث کاهش التهاب شده و از رشد سلول‌های سرطانی ریه، سینه، پروستات و روده جلوگیری می‌کند.

کمک‌کننده به کاهش قند خون

گیاه گشنیز به صورت دانه، عصاره و یا حتی روغن می‌تواند به کاهش قند خون کمک کند. این خاصیت به اندازه‌ای چشمگیر است که توصیه می‌شود کسانی که قند خون پایینی دارند، از این محصول استفاده نکنند؛ زیرا باعث ترشح انسولین می‌شود.

تقویت مو

عوامل مختلفی مانند استرس، تغذیه نامناسب و عدم تعادل هورمونی موجب ضعیف شدن ریشه مو می‌شود. استفاده از تخم گشنیز موجب تقویت فولیکول موها شده، رشد آن‌ها را بیشتر کرده و همچنین تمامی مشکلات مربوط به ریزش مو را برطرف می‌کند.

برطرف کردن قرمزی و ورم چشم

برخی از تحقیقات نشان داده است کسانی که ورم چشم یا قرمزی چشم دارند با استفاده از اسپری دانه گشنیز، این علائم حساسیتی که در چشم‌ آن‌ها بروز پیدا کرده است را می‌توانند برطرف‌ کنند. همچنین گشنیز ویژگی‌های ضدباکتریایی دارد که استفاده از آن، چشم را در برابر میکروب‌ها و بیماری‌های مسری مقاوم می‌سازد. برای کاهش ورم و قرمزی چشم، جوشانده دانه گشنیز را تهیه کنید و با آن، چشم خود را بشویید.

مفید برای پوست

استفاده از دانه‌های گشنیز برای پوست نیز مفید است. دانه‌های این گیاه می‌توانند به جلوگیری از پیری پوست و یا بهبود التهاب‌های پوستی کمک کنند. همچنین تعداد زیادی از مردم از عصاره برگ گشنیز برای درمان مشکلات پوستی مانند رنگ‌دانه، آکنه، چربی و یا خشکی استفاده می‌کنند.

جلوگیری از پوکی استخوان

دانه گشنیز سرشار از کلسیم و مواد معدنی ضروری برای سلامتی استخوان است. برای جلوگیری از پوکی استخوان، توصیه می‌شود گشنیز به صورت دانه، عصاره یا برگ گیاه به رژیم روزانه افزوده شود. جلوگیری از پوکی استخوان، یکی از بارزترین فواید دانه گشنیز است.

نحوه استفاده از دانه‌های گشنیز

دانه‌های گشنیز به شیوه‌های مختلفی برای اهداف دارویی یا طعم دادن استفاده می‌شوند. دانه گشنیز به صورت دانه‌های کامل خرید و فروش شده و اغلب برای استفاده آسیاب می‌شوند. از طعم و عطر دانه‌های گشنیز بیش‌تر در موارد زیر استفاده می‌شود.

ادویه غذا

یکی از پرکاربردترین شیوه‌های استفاده از تخم گشنیز، استفاده از آن به عنوان ادویه در پخت غذا است. طبع دانه گشنیز گرم بوده و کمی مزه آجیل دارد. این ادویه در بسیاری از غذاهای بین‌المللی به عنوان یکی از طعم‌دهنده‌های پایه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ترشی

دانه‌های گشنیز در تهیه ترشی کاربرد دارند. همچنین خاصیت دانه‌های این گیاه باعث شده برای نگهداری طولانی‌مدت سبزیجات یا میوه‌ها مورد استفاده قرار گیرند. دانه‌ گشنیز در این موارد نه‌تنها طعم لذیذی به میوه و سبزیجات می‌دهد،‌ بلکه فرایند نگهداری آن‌ها را بهبود می‌بخشد.

دمنوش

یکی از دلایل خرید و فروش تخم گشنیز، برای تهیه دمنوش است. دانه‌های کامل گشنیز را می‌توان در آب جوشیده دم کرد تا به عنوان دمنوشی تسکین‌دهنده برای گوارش عمل کند. اغلب از دمنوش دانه گشنیز پس از خوردن غذا به منظور هضم بهتر استفاده می‌شود.

ماسک صورت

دانه گشنیز را می‌توان برای تهیه ماسک صورت آسیاب کرد. پودر آسیاب‌شده را باید با عسل و زردچوبه مخلوط کرده و بر روی صورت بگذارید. استفاده از این ماسک برای لک‌های پوستی و جلوگیری از پیر شدن پوست توصیه می‌شود.

قیمت تخم گشنیز

قیمت دانه گشنیز اغلب به عوامل مختلفی بستگی دارد. قیمت آن در محلی که کشت و برداشت می‌شود مشخص شده و هزینه حمل و نقل برای رسیدن به بازار به آن اضافه می‌شود. نوع دانه گشنیزی که تولید شده، میزان مرغوبیت آن، زمانی که محصول آسیاب شده و حجم محصول (به عنوان مثال برای خرید و فروش عمده تخم گشنیز) بر روی آن تأثیرگذار است.

خرید اصل تخم گشنیز

گاهی اوقات خرید اصل تخم گشنیز مشکل به نظر می‌رسد. زیرا محصولات ارائه شده در فروشگاه‌های مختلف ممکن است مرغوب نبوده و یا کیفیت کافی را نداشته باشند. برای خرید تازه تخم گشنیز بهتر است از فروشگاه‌های معتبر دانه یا برگ گشنیز را تهیه بفرمایید.

کلام پایانی

گشنیز به عنوان یکی از ارزشمندترین گیاهان برای بهبود سلامتی، به شیوه‌های مختلفی استفاده می‌شود. دانه‌های گشنیز اغلب برای استفاده آسیاب شده و در مواردی مانند پخت غذا، تهیه ماسک و موارد دیگر مصرف می‌شوند. دانه کامل آن در مواردی مانند تهیه دمنوش یا ترشی کاربرد دارد. همچنین برای خرید تازه تخم گشنیز باید از فروشگاه‌های معتبر اقدام به خرید کرد؛ زیرا ممکن است کیفیت کافی را نداشته یا تازه نباشند. قیمت تخم گشنیز به عوامل متعددی از جمله حجم محصول خریداری شده وابسته است. ازاین‌رو، کسی که قصد خرید و فروش عمده تخم گشنیز را دارد و کسی که قصد خرید به منظور استفاده خانگی دارد،‌ قیمت متفاوتی را می‌پردازد.

 

کلمه کلیدی اصلی: تخم گشنیز

 

 

 

 

تخم گشنیز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شانزده + هفت =